人気ブログランキング | 話題のタグを見る

"Oden" season おでんの季節

Winter is on the corner.

It's the season for Nabe(Japanese ceramic pot) dish.
One of my favorite Nabe dish is called "Oden".

もうすぐ冬がやって来ますね〜。
鍋ものが食べたくなる今日このごろ。私はおでんが大好き。
マクロビオティックを始めてからは2回くらいしか作っていませんが、
結構簡単に出来て、とっても美味しいです。
\"Oden\" season おでんの季節_c0148962_8435048.jpg

"Oden" is a tradtional Japanese dish and even sold at convenience stores, such as 7 eleven.
It is local, and every area has different kind of "Oden".
Normally, for the soup, kombu(sea kelp) and bonito flake are used for dashi (soup stock) and seasoned with soy sauce, cooking sake or mirin and sometimes, sugar.
I like to use only kombu dashi and season with soy sauce and mirin.

大学時代、ローソンでバイトしていたことがあるのですが、もちろんおでんは人気でした。だしはペットボトルに入っていて、おでん種も下湯でしてあるのを入れて煮るだけ。
印象に残っているのは、地域によってだしと種が違う事。全国を4ブロックに分けて地域性を出しているそうです。 
福岡に住んでいた私の所は少し甘めたっだのを記憶しています。

自分で作るときはお砂糖、お酒は使わず、だしも昆布だけ、お醤油とみりんで味付けします。

And what to put in the soup?
daikon, kinnyaku (yam cake), fried tofu, kombu, etc.
While cooking, all the different flavors are mixed and absorbed from the soup...
They taste even better the next day!

私が好きなおでん種は、やっぱり大根、こんにゃく。厚揚げは前回、自分で豆腐をグリルして入れてみました。きんちゃくは2種類で、ひとつはテンペと野菜、もうひとつはお餅とネギを入れたかな?
煮込んでいるうちに、だしとおでん種の旨味が絡み合って、味がしみてきて、おでん特有のおいしさに。次の日に食べるとまた格別ですよね〜。

また食べたくなってしまいました。

Love,
Mico

by studio-mugen | 2007-11-29 09:58 | スタッフ日記  

<< Pet Classes & H... Last week @ Stu... >>